Dag mensen,
Mijn naam is Jurgen Rouwhorst, ik heb geen camper maar ga er een huren komende zomervakantie om er een trip mee naar Schotland te maken. Dit is zoals voor vele geldt ook voor ons een droom, nu de kinderen niet meer meegaan zijn we de afgelopen vier jaar de motor op vakantie geweest. Achter de Goldwing heb ik een bijpassende aanhanger met daarin al onze kampeerspullen, aan hotels doen we liever niet.
Schotland heeft ons hart gestolen, net als dat de Nugget dat ooit bij mij gedaan heeft. Een jaar of tien geleden ben ik bij van Tuyl geweest om een niet allen naar plaatjes en video's te kijken, dat was voor mij de bevestiging dat de Nugget voor mij persoonlijk de ideale camper is. Gelukkig gaat mijn vrouw daar in mee en hebben we besloten er een te huren, twee weken naar Schotland dus. We kijken er naar uit!
Optisch is het voor mij een no-brainer, ik wil er een met een vouwdak. Ik vind hem mooier, de verhoudingen kloppen en het bovenbed heeft fatsoenlijke afmetingen en het erin klimmen is geen moeite. Voordeel vind ik ook dat ik kan blijven liggen 's ochtends en mijn vrouw, als ze eerder wakker is, gewoon uit bed kan en alles kan doen, lekker kan zitten en wat lezen. En dat alles op een perfect klein oppervlak!
Nu ik zo ver ben dat ik er een ga kiezen, twijfel ik een beetje over een hoogdak variant, of die met het vouwdak. Misschien zijn er toch wel voordelen voor het hoge vaste dak die ik niet wil zien? Mijn vraag is dan ook, waarom zou ik een hoogdak huren als ik een vouwdak mooier vind? Misschien goed om te vermelden is dat we zo veel als mogelijk 'off-grid' willen kamperen. een goede boordaccu met een zonnepanneel lijkt me noodzakelijk daarvoor?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Huren met hoog of vouwdak
Moderator: carl runge
Re: Huren met hoog of vouwdak
Beste Jurgen,
Ik vind de hefdak ook mooier, maar ik heb gekozen voor de hoogdak want:
. Je kunt meer bagage meenemen, want er kan een bagagerek achterop het hoogdak.
. Er is meer kastruimte binnen omdat de kasten tot bovenaan doorlopen.
. De slaapruimte boven is beter geïsoleerd
. Tijdens het rijden heb je in de ‘punt’ van het hoogdak ruimte voor je kussens, dekbedden en jassen.
Grt,
René
Ik vind de hefdak ook mooier, maar ik heb gekozen voor de hoogdak want:
. Je kunt meer bagage meenemen, want er kan een bagagerek achterop het hoogdak.
. Er is meer kastruimte binnen omdat de kasten tot bovenaan doorlopen.
. De slaapruimte boven is beter geïsoleerd
. Tijdens het rijden heb je in de ‘punt’ van het hoogdak ruimte voor je kussens, dekbedden en jassen.
Grt,
René
Wij hebben een Nugget met hefdak, uit 2012, en zijn er twee keer mee naar Schotland geweest. O.a. naar de Buitenhybriden. We zijn er ook mee naar Noorwegen geweest, redelijk vroeg in het seizoen, met aardig wat koud weer. En bij koud weer, en zeker met veel wind (en dat hadden we regelmatig), zouden we toch wel graag een hoogdak willen hebben. Maar we zijn nog niet overgegaan tot inruil voor zo'n exemplaar. Ook al omdat ik een niet al te opvallend exemplaar in de wijk wil parkeren (de camper gaat niet in de stalling). Er zijn wellicht nog wat zaken waar je even naar moet kijken, zoals de tarieven op veerboten en/of tolwegen. Is een hoogdak dan duurder? Ik heb daar geen studie van gemaakt. En misschien is een hefdak juist weer wat prettiger voor vakanties in landen met overwegend warm weer?
Wij hebben ook een Nugget met opklapdak uit 2012. Sinds 2013 en tot volle tevredenheid. In de koude maanden hebben we met ikea stof en klittenband van het textieldeel van het opklapdak een soort dubbeldaks tentje gemaakt. Wintercamperen gaat daarmee prima. Dat extra laagje stof kan het hele koude seizoen blijven zitten. En zomers heb je met een opklapdak betere ventilatie tov een hoog dak. Verder valt mij op dat de mensen met een hoogdak Nugget vaak beneden slapen en die met een opklapdak vaker boven. Wellicht komt dat je (in ieder geval met ons inmiddels wat ouder model) je slaapzakken en kussens gewoon kan laten liggen als je het dak inklapt. Bij aankomst dak uitklappen en je bedje is klaar. Onder de bedplaat blijft ook voldoende woonruimte "hoogte" over. Dit geldt natuurlijk ook voor hoogdak Nuggets. In ieder geval bij de oudere modellen. Bij het allernieuwste model (is er overigens alleen [nog?] met opklapdak) is alles helaas alweer iets krapper geworden. Dus we hopen dat onze Nugget het nog even uithoudt.