Geen "continu" spanning meer na installatie Li-batterij

Hier alle technische dingen rondom de Nuggets

Moderator: carl runge

Plaats reactie
Fer
Berichten: 3
Lid geworden op: za okt 03, 2020 9:41 pm

Geen "continu" spanning meer na installatie Li-batterij

Bericht door Fer »

Ik zit met een puzzel voor een taai probleem! Ik zit met allerlei vragen, die ik graag aan jullie voorleg, in de hoop een richting te krijgen voor de oplossing. Al met al een heel verhaal, maar hopelijk voor de liefhebber niet té lang.

Ik heb in het bijgevoegde plaatje een vereenvoudigd (maar hopelijk duidelijk genoeg) schema getekend van de situatie. De (genummerde) vraagtekens in het schema zijn bedoeld om aan te geven dat hier misschien het probleem zit en ik kom op die vragen in mijn tekst hieronder terug.
Schets_probleem
Schets_probleem
Schets_Transit_Li_continuspanningsprobleem_25%.jpg (110.46 KiB) 5620 keer bekeken
Het probleem
Sinds ik een aantal maanden terug de service batterij van onze Ford Big Nugget (uit 2009) heb vervangen met een zelfbouw-LiFePo-accu, krijgt het auto-gedeelte geen continu-stroom meer. Ofwel, dagkmteller, sigarettenaansteker, radio, sleutelafstandsbediening, binnen- en buitenverlichting en in/uitgang van de boordcomputer krijgen geen spanning als de sleutel niet in het contact zit, en als de sleutel in de posities 0 en 1 staat.
Als ik de startsleutel naar stand 2 draai, gaan alle controlelampjes keurig branden, en doet alles het. Het starten (sleutel even naar positie 3) gaat ook goed. In stand 2 doet alles het dus. Ook de radio doet het weer, maar ik moet wel steeds opnieuw de code ingeven. De dagteller begint steeds weer op nul.
Als de sleutel in stand 2 blijft staan zonder de motor te starten, slaat alles na ongeveer 1,5 minuut uit en gaan de indicatorlampjes van de voor- en achterruitverwarming branden. Als ik de sleutel naar 0, naar 2 en terug naar 0 draai, is de situatie weer “gereset”.

Wat er wel werkt
Alles wat ik in het camper gedeelte heb aangepast, werkt naar tevredenheid (laden tijdens rijden, aan de paal, via solar). Voor het laden tijdens het rijden gebruik ik de oorspronkelijke, 100A gezekerde, laadkabel, die ik nu heb aangesloten op een 30A DC-DC lader (Victron Orion Smart 12/12-30A, on-geïsoleerd) om de laadspanning te reguleren. De oorspronkelijke Westfalia acculader heb ik verwijderd.
De startaccu wordt goed via de dynamo geladen, en de accu doet het (na maanden) nog altijd, dus de scheiding start/service batterij (ook in de “0”- stand) werkt blijkbaar.

Wat ik al heb geprobeerd
Ik ben inmiddels naar 2 garages geweest, maar die komen er niet uit. Zij (en ik ook) hebben inmiddels zo’n beetje alles doorgemeten en gecontroleerd wat we kunnen zien en vinden. Alle zekeringen zijn goed.
Het scheidingsrelais voor de 2e accu (in het zekeringenhuis onder de bestuurdersstoel) is door de 1ste garage vervangen. Toen die nieuwe net gemonteerd was, leek het probleem opgelost. Echter, na wat gedoe met de afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling, was het probleem weer terug. We weten niet meer zeker of dat nu “vanzelf” ging, of door de sleutel in andere posities te zetten. De conclusie van de 2e garage, na alles door te meten, was: het zit of in het relais, of in de DC-DC-lader, en kon ons ook niet verder helpen.
Zelf ben ik ook nog een keer gaan sleutelen: nieuwe schakelrelais eruit, oude schakelrelais (van beide de diodes doorgemeten) erin. Ook toen leek het probleem heel even opgelost, maar helaas. Ik heb daarna het ‘nieuwe’ relais weer gemonteerd, maar ben uiteindelijk dus niets opgeschoten.

Dus waar zit het probleem?
Ik zie 4 mogelijkheden, met allerlei vervolgvragen…. En ik hoor het graag als ik andere opties over het hoofd zie.
1. De 60A-continu spanning schakeling?
Voor het schakelrelais zit er een gezekerde schakeling met de startmotor en de dynamo (alternator), en is er een 60A-zekering die het passagiers zekeringenhuis beveiligd. Die zekeringen zijn goed, en hier staat dan ook continu spanning op, hoewel ik dat niet in het zekeringenhuis zelf heb kunnen meten. De 2 relevante schakelrelais (R19 en R21) in het zekeringenhuis heb ik gecontroleerd en die zijn goed. Maar, zit er misschien toch nog ergens een relais dat nu niet meer functioneert?
2. Het scheidingsrelais?
Ik geloof inmiddels niet meer dat het scheidingsrelais stuk is, maar dat het probleem ergens wordt veroorzaakt in de aansturing van het scheidingsrelais.
Als het relais “dicht” gaat, krijgen alle gezekerde vervolgschakelingen hun spanning. Hiermee is ook de laadkabel voor de service-accu verbonden. De DC-DC lader krijgt dus alleen spanning als het relais dicht staat.
Het schakel relais krijgt, zo te zien, via 2 plus en min-ingangen, stuurspanningen aangeboden. Ik ga ervan uit dat die via het contactslot worden geregeld, maar misschien kwam er ook nog een sturing vanuit de “Westfalia” acculader (die er nu niet meer is)?
3. De DC-DC-lader?
De DC-DC lader functioneert op zich prima, maar mogelijk heeft het te maken dat ik de lader niet conform het Victron-schakelschema voor de DC-DC-lader heb gemonteerd. In dat schema is er een directe verbinding van de laadkabel van de alternator met de lader. Dat wijst erop dat de lader zorgt voor de scheiding tussen start en service-accu. Ik heb deze verbinding achter het scheidingsrelais laten zitten, omdat ik wel zeker wilde zijn dat de startaccu heel blijft, maar dat is wellicht onnodig. Deze vraag ga ik alvast stellen aan (mijn verkoper van) Victron.
Nog een gedachte: ik gebruik de on-geïsoleerde versie. Voor zover ik het weet, betekent dat alleen dat het noodzakelijk is om de min – aansluiting via het chassis te laten lopen, en dat heb ik dan ook zo gemonteerd.
4. Toch verbinding start-service accu?
Zat er in de oorspronkelijke lader misschien nog een diode-schakeling, die in de “0”- en “1”-stand voorkomt dat de startaccu en service batterij nog verbonden zijn? En dat nu de service batterij nog even spanning teruggeeft via de laadkabel, en dat het schakelrelais daarom na 1,5 minuut alsnog alles afschakelt? Als dat zo is, zou het dan het een oplossing zijn om een “diode” te plaatsen in de laadkabel naar de service accu?

Ik hoor graag jullie ideeën en suggesties, en eventuele teststrategieën.
hevala
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 21, 2014 8:54 pm

Re: Geen "continu" spanning meer na installatie Li-batterij

Bericht door hevala »

Tja in een Nugget is e.e.a. best complex verbonden. Naast de Westfalia stroomgebruikers worden bijna alle Ford accessoires ook gevoed door de huishoudaccu (zoals binnenverlichting, radio, deurontgrendeling). Ik heb me laten vertellen dat de Transit 2006-2013 naast de startaccu een tweede accu kon hebben (dus ook onder de bestuurdersstoel). Bij de Nugget is die tweede Ford accu weggelaten en alles gecombineerd in de huishoudaccu. De startaccu wordt eigenlijk alleen voor het starten gebruikt. Dus lijkt mij de kans groot dat het probleem ergens in die gekke verbindingen zit (dus in een scheidingsrelais of zo).

Zelf heb ik een LifePO4 accu met allerlei Victron regelapparatuur door Dejong Technovaria in Amsterdam-Buitenveldert laten installeren. Ze hebben ook veel ervaring met elektriek in boten. Niet goedkoop, ging niet gelijk goed maar uiteindelijk wel alles aan de praat gekregen. Mijn probleem was dat bij het afsluiten van het contactslot (na enige tijd) de afstandsbediening het niet meer deed, de radio opnieuw moet worden ingesteld enzo. Oplossing zat uiteindelijk in een Cyrix relais
[Cyrix Li CT Relais Battery Combiners.

["De Cyrix accuscheider is een door een microprocessor gestuurd relais voor zware toepassingen die accu's automatisch parallel schakelt als één van de accu's de vooraf ingestelde spanning heeft bereikt (waarmee wordt aangegeven dat de accu wordt opgeladen) en deze loskoppelt als de spanning onder het druppellaadniveau daalt (waarmee wordt aangegeven dat één of meer accu's worden ontladen). Cyrix accuscheiders zijn een uitstekend alternatief voor diodelaadstroomverdelers. De hoofdeigenschap is dat het spanningsverlies praktisch nihil is, waardoor de uitgangsspanning van dynamo's of acculaders niet verhoogd hoeft te worden."]

Een handige link naar ons Duitse zusterforum:
Wie funktioniert des Trennrelais im Nugget BJ 2006 bis 2013: https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... 013#168644

Of dit helpt bij jouw probleem: geen idee.
Mijn schakelschema:
Schakelschema Nugget_LiFePo4.jpg
Schakelschema Nugget_LiFePo4.jpg (234.97 KiB) 5600 keer bekeken
Veel sterkte bij het oplossen.
Mvg, Henri
Fer
Berichten: 3
Lid geworden op: za okt 03, 2020 9:41 pm

Re: Geen "continu" spanning meer na installatie Li-batterij

Bericht door Fer »

Dank voor je reactie. Ik ga r mee verder. Op zich zou mijn DC DC regelaar al voor de scheiding moeten zorgen. Ik meld me weer als ik een stap verder ben....

Gr
Fer
Fer
Berichten: 3
Lid geworden op: za okt 03, 2020 9:41 pm

Re: Geen "continu" spanning meer na installatie Li-batterij

Bericht door Fer »

Dag Henri,

Het is opgelost! Je aanwijzing dat de Ford gebruikers in de 0-stand gevoed worden door de service accu, heeft me op t spoor van de oplossing gezet. En die werd bevestigd in de link naar t Duitse forum.

De truc samengevat: de nieuwe DC/DC lader functioneert als scheider, waardoor de spanning van de Service accu niet meer bij de Fordgebruikers terecht komt. Die DC/DC-lader is wel nodig om de LiFePo accu veilig te laden.

Door t Ford relais simpelweg te overbruggen, krijgen de Ford-gebruikers hun spanning van de startaccu. T enige nadeel is dat de startaccu nu leeg zou kunnen raken als we langere tijd de radio en de binnenverlichting gebruiken (zoals in veel auto's..).

Dat heb ik overigens ondervangen door een druppellader te installeren waarmee ik de lading van de startaccu op peil kan houden.
Dennis
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mar 24, 2019 8:19 pm
Locatie: Huizen

Re: Geen "continu" spanning meer na installatie Li-batterij

Bericht door Dennis »

Goedemorgen Fer,

Fijn dat je probleem is opgelost. Wat je nog zou kunnen doen betreffende je radio is deze verbinden met je leefaccu ipv de start accu. Zo te lezen heb je wel verstand van elektronica dus een paar draadjes naar je radio trekken zal je vast wel lukken. Of een 2e radio aanschaffen en deze via de leefaccu aansluiten. Dan hou je 2 gescheiden systemen. Je zou er ook nog een schakelaar tussenkunnen maken en de radio in zeg maar stand 1 via startaccu en stand 2 via leefaccu laten werken. Groeten Dennis
Nugget 1995 2.5td lwb
Plaats reactie